Friday, January 15, 2010

مصاحبه ی شهرزاد سپانلو با تلویزیون صدای آمریکا قسمت دوم


مصاحبه ی شهرزاد سپانلو با تلویزیون صدای آمریکا قسمت دوم
بهنود:همکاری با آهنگساز یا هنرمندی که به زبان وفارسی و اون فرهنگ آشنا نیست دشوار نبود چگونه این تفاوتها یا این اختلافهای فرهنگی رو شما باهاش کنار میومدید
شهرزاد:نه اتفاقا جالب اینکه ادم گاهی وقتها با کسانی که فارسی زبان هستن ممکنه یخورده بیشتر مشکل داشته باشه در همکاری یعنی اصن اون برای من معیاری نیست که مثلا برای انتخاب کسانی که باهاشون کار میکنم اتفاقا میگم این شخص اینقدر علاقه داره به فرهنگ ایرانی به مسائل سیاسی که در ایران اتفاق میوفته و همچنین به موزیک و همه چی و من واقعا باهاش خیلی راحت بودم و فکر کنم اصن کار کردن با اون حتی به خوندن من یه اعتماد به نفسی میداد که من قبلا نداشتم تو کارم یعنی اینقدر تشویق کرد خوندن رو صدای من رو که من حس میکنم که الان که دارم برای یه آلبوم جدیدتر آماده میشم اصن یه خواننده ی دیگه ای شدم
بهنود:شما این آلبوم رو از چه طریق خانوم سپانلو پخش کردید گویا پای کمپانی هم اینجا در میان نیست و خودتون تمام کارهارو انجام میدید میگید از چه طریق و چرا این کار رو به این صورت انجام دادید
شهرزاد:بله حتما.من از طریق آیتونز این آلبوم رو ریلیز کردم و بیشتر در اینترنت و آمازون دات کام در وبسایت خودم شهرزاد موزیک دات کام و از این طریق میشه این آلبوم رو به دست اورد و به همچنین چندتا مغازه ی ایرانی و به اون صورت به کمپانی نرفتم این یه کاری بود که واقعا از علاقه ای که بهش داشتم و میگم در اون سال هایی که زیاد فعال نبودم این کارو انجام دادم و خودم خیلی بهش علاقه دارم و فکر میکنم یه مقدار زمان میبره تا مردم باهاش آشنا بشن و باهاش راحت باشن و برای همین گفتم خودم به این طریق راحت تره دردسرش کمتره و خودم اینو پخش بکنم و بذارم برای دانلود و تا الانم مثبت بوده تجربم خب یمقدار طول بکشه چون زیاد تبلیغات رو این آلبوم نشده ولی فکرکنم که یواش یواش مردم باهاش آشنا میشن
بهنود:یعنی این تجربه ای هستش که شما در آینده اون رو تکرار بکنید یعنی آلبوم ها و آثارتون رو به جای اینکه با کمپانی ها کار بکنید از طریق همین شبکه های اجتماعی یا اینترنت منتشر کنید
شهرزاد:بستگی داره واقعا به آلبوم مثلا آلبومی که الان دارم روش کار میکنم که همه به زبان فارسیه و اونو واقعا دلم میخواد بیشتر روش کار بشه از لحاظ تبلیغات و پروموشن برای اینکه آدم خیلی زحمت میکشه و دوست داره مردم تا اونجایی که میتونن با کار آشنا بشن ممکنه در آینده دومرتبه این کارو انجام بدم ولی فکر میکنم که خیلی بهتره که یه کمپانی یا یه کمپانی پخش لاقل با آدم کار بکنه
بهنود:خانوم سپانلو الان که این تجربه رو داشتید و خب تا حدی اطلاعاتی هم دارید از نحوه ارتباطات در بازار کشور بزرگی مثل آمریکا فکر میکنید هنرمندان ایرانی اون پتانسیل و توانایی بین المللی شدن رو دارن خود شما چنین امیدی رو دارید که غیر از ایرانیها شنوندگان دیگری رو داشته باشید
شهرزاد:حتما ما این پتانسیل رو داریم یعنی حرفی درش نیست ممکنه یمقدار زمان ببره ولی تا الانم به نظر من خب بودن هنرمندانی که تونستن این قدم رو بردارن و وارد مارکت بین المللی بشن و من خودم برای خودم دوست دارم چرا که نه یعنی واقعا آدم دوست داره که شنوندها گسترده تر بشن و بیشتر بیشتر مردم با کارهای آدم آشنا بشن ولی خب هدف اول من نیست این کار من میخونم چون که خوندن رو خیلی دوست دارم و لذت میبرم ازش و میدونم که طرفدارمم کارامو دوست دارن و برای اونا میخونم و اگر هم یه وقت کار بگیره و میدونین بیشتر شنوندهای آمریکایی یا اروپایی آشنا بشن چزا که نه.برای ما ایرانیها یه چیزه مثبته
بهنود:خانوم سپانلو من پیش از گفتگو نگاه میکردم به سایت های مختلف دو نقد رو درباره ی آلبوم تازه ی شما انتخاب کردم یک نقد منفی هست یک نقد مثبت این رو باهاتون در میمون میذارم و نظر شما رو هم در این رابطه جویا میشم
اول به منفی میپردازم:اشاره میکنن که این سومین آلبوم شهرزاد سپانلوست من هنوز نفهمیدم جنس موزیک شهرزاد چیه در این آلبوم سازهارو ترکیب کرده و مجموعه ی غیر متعارفی پدید اورده بنظر من خواننده در ترکیب سازها گم شده و میان ترانه ها هیچ ارتباط منطقی وجود نداره به نظر من این آلبوم هیچ سبکی هم نداره بهنود:نظر شما چیه خانوم سپانلو
شهرزاد:راست میگه(با خنده)کاملا ایشون راست میگن ولی کی قانون گذاشته که حتما باید یه آلبوم از اول تا آخر یه سبک داشته باشه من دوست دارم کاری تجربه بکنم و این آلبوم برای من مثل یک سفر میمونه یه سفر سی چهل دقیقه ای و انگار شما دارین میرین در عرض این سی جهل دقیقه به کشورهای مختلف از ایران به فرانسه از فرانسه به آمریکا توی جز کلاب دارین به موسقی جز گوش میکنین بعد میرین آرژانتینا به یه موسقی تانگو گوش میکنین اینا بنظر من قشنگی این آلبوم اینه و حرف ایشون درسته ولی فکر میکنم خیلی از شنوندها دوست دارن این تجربه رو به خصوص ما داریم میبینیم از طریق آیتونز مردم دیگه یه آلبوم رو از اول تا آخر نمیخرن یعنی همه یه آهنگو دست چین میکنن و یه اهنگ از یه آلبوم میگیرن و مادیگه اون حالت اینکه حالا آلبوم باید از اول تا آخر یک نوع باشه و یک جنس باشه از دست داریم میدیم ولی با همه ی این حرفا آلبوم جدیدی که دارم روش کار میکنم اون بیشتر آلبومیه که شما بیشتر میخواین از اول تا آخر گوش کنین برای اینکه آهنگها همه بهم دیگه میخورن این کارو ولی من دوست داشتم متفاوت انجام بدم
بهنود:حالا به نظر مثبت میپردازم حالا شما چی فکر میکنید
میگن که از شنیدن ترانه های این آلبوم لذت بردم خوشحالم که هنرمندان ایرانی هم بتدریج وارد بازارهای موسقی جهان میشن تنوع در موسقی این آلبوم جال توجه عین آثار انیگوار و بوداوار شهرزاد بر خلاف جریان رایج حرکت میکنه شجاعت او در توآوری در موسقی ایرانی رو تحسین میکنم
بهنود:خانوم سپانلو نظرتون
شهرزاد:با ایشونم موافقم من شخصا هیچوقت.فکر میکنم از همون ده دوازده سال پیش که آهنگ میرداماد رو خوندم و اجراش کردم اون موقع یادم نمیاد خوانندهای زنی با اون صورت راجب مساله اجتماعی یا سیاسی میخوندن من دوست دارم کارایی رو بکنم که شاید انجام نشده و سعی میکنم نترسم و راستن میگن تو این البوم خب یک مقدار ترس داشت ادم به زبان های مختلف و طرفداراهایی که با آدم یه آشنایی خاصی دارن یهویی بگن مثلا این چیه این از کجا اومده ولی بنظر من باید یه فرصتی بدیم که گوش بکنیم به آهنگها و شایدم واقعا خوشمون بیاد شاید در وهله ی اول خوشمون نیاد ولی یمدتی که بگذره تازه متوجه میشیم که مقصود اون خواننده چی بوده از خوندن این آهنگها یعنی درک بکنیم اهنگرو
بهنود:یه نکته مشترکی که هر دوی این نظرها به یک نحوی بهم مربوط میشه راجب ترکیب سازها و استفاده ی غیر متعارف از این مجموعه هست نظر خود شما چیه چه سلیقه ای داشتین با اهنگسازتون که کارها به اینصورت از نظز موسقیایی عرضه شد
شهرزاد:اونو بیشتر من به جان پیرو گفتم که اون تصمیم نهایی رو سر سازها بگیره ولی خب برای اینکه خودش بیشتر سازهارو میزنه ببینین هرچی که قشنگه در یک اهنگ بنظر من باید ازش استفاده بشه حالا میتونه گیتار باشه تار پیانو چلو هر چی که بگیم دمبک اینا همه زیبان و باید ازشون استفاده بشه و اهنگ رو زیبا میکنه و حالا اگه اهنگ قبلی جاز بوده و ما مثلا از یه ساکسیفون استفاده کردیم چرا نمیتونیم در اهنگ بعدی مثلا از ستار استفاده بکنیم اینا بنظر من یه رنگی میده به تمام آلبوم و یک تجربه کاملا متفاوته میدونین من شخصا نمیخوام رو خودم لیمیت(محدودیت)بذارم و رو این آلبوم هم ما لیمیتی(محدودیتی)نذاشتیم
اینم از قسمت دوم مصاحبه میگم چون این مصاحبه زنده و از تی وی پخش شد برای همین خیلی وقتمو میگیره اگه همرو در یه جا بذارم و یکمیم سخته ولی خب واقعا دوست داشتم کسایی که این مصاحبه رو ندیدن بهتر و بیشتر شهرزادو بشناسن قسمت سوم مصاحبه که قسمت اخر هم هست در پست بعدی براتون حتما میذارم
با تشکر علی یزدانی جو

4 comments:

  1. baba ali damet garm vaghan khasteh nabashi ke in hamaro bara ma neveshti
    ba harfaye shahrzad hal kardam khosham miad ke faghat bara honaresh inghadar arzesh ghaeleh
    khaili ba harfash hal kardam
    agha dastet dard nakoenh

    ReplyDelete
  2. مرسی علی جان
    بنظرم این آلبوم شهرزاد به گفته ی خودش یک کار متفاوت بود منم عقیدم اینه که یک آلبوم باید اهنگاش با هم فرق بکنه تنوع کارم بیشتره در ضمن آلبوم هرار و یک شب شهرزاد تمام اهنگها تقریبا ریتم و تماش یکی بود مثل اهنگ اول البوم هرار و یک شب و اگه اشتباه نکنم آهنگ دوم قهر تو
    من واقعا لذت بردم از حرفای شهرزاد
    و مرسی از شما که زحمت کشیدی متن این مصاحبه رو برای ما دوستدارن شهرزاد گذاشتی
    موفق باشی

    ReplyDelete
  3. salam ali jan
    mercccc
    migam khali aalieh shahrzad mikhad ye album dige bedeh na pas bayad hesabi jashn begirim
    az in postet mamun khaste nabashi
    Shahrzad Sepanlou asheghetim

    ReplyDelete
  4. misi ali jooon
    man ahange "to" ro khaili doost daram oon ke naghde manfi kardeh bood che harfesh bi rabt bood etefaghan sedaye shahrzad ba ahangha khaili hamahangi dashtan albateh har ki ye saligheh dareh

    ReplyDelete