Sunday, May 30, 2010

Shahrzad Sepanlou Interview With Music360.ir


اول ماه جون تقریبا یک روز دیگه آلبوم جدید شهرزاد سپانلو" یک روز" به تمام فروشگاه های موسقی عرضه میشه شما دوستان عزیز میتونید این آلبوم بسیار زیبارو به صورت اورجینال خریداری کنید از شما دوستانی که خارج از کشور هستید اگر واقعا طرفدار این خواننده ی نسل جوان و خوش صدا هستید تقاضا دارم که این آلبوم رو به صورت اورجینال خریداری کنید یا از طریق سایت های اینترنتی که بارها در اینجا آدرسش گذاشته شده موزیک ها رو خریداری کنید پس از کپی خودداری کنیم اگر میخواهیم هنرمندانمان را ساپورت کنیم امروز ساعت 4 به وقت لوس آنجلس شهرزاد سپانلو با منصور سپهروند مصاحبه خواهد داشت و تکرار این برنامه روز چهارشنبه ساعت 9 صبح به وقت لوس آنجلس هست خب
این مصاحبه هم شهرزاد چند روز پیش با موسقی 360 انجام داد اینم متن مصاحبه تمامی این نوشته ها برای خود سایت موسقی 360 هست

موسیقی 360 – شهیار کبیری : خیلی ها معتقدند دوران طلایی موسیقی ایران دهه ی 50 و 60 بود که حالا خیلی از اون روزگار گذشته و دیگه هم تکرار نمی شه... خیلی ها معتقدند تازه از معدود ستاره های به جا مانده ی اون سالها هم، کم فروغ شدند و دوران ستاره بازی! با این نسل موسیقی ایران، حتی شوخی بی مزه ایست!
تازه بعضی اوقات که حالمان زیادی خوش است و کبکمان خروس خوان می شود، شاید از روی سرخوشی با اغماض فراوان در میان خوانندگان مرد بتوان افرادی را یافت که با ستاره های روی صحنه ی قبل از انقلاب نظیر ویگن، عارف، فرهاد و... مقایسه کرد، اما به واقع بر سر جنس دیگر موسیقی ما، که بانوانی نظیر گوگوش، مرجان، رامش، مریم جلالی و... طلایه دارانش بودند چه آمده؟!
موسیقی بانوان ایرانی امروز، پر است از ترانه های ضعیف، موزیک سخیف و صدای نه چندان لطیف و گوش نواز که فقط به واسطه ی پخش ویدیو کلیپ ها از بیست و چهار ساعته های ماهواره ای و نمایش دادن اندام تیغ خورده و در قالب موارد حتی بدون جذابیتشان عرضه می شود، به راستی کجای فعالیت هنری ما جا می گیرد؟
در این میان اما بی تعارف ، شهرزاد سپانلو فقط به همراه دو یا سه نفر دیگر، بحثشان از باقی خیلی جداست. خواننده ی زنی که شاید همه با شنیدن اسمش یاد حرف ابراهیم حامدی روی صحنه می افتند که گفت اگر قرار باشد با یک خواننده ی زن ایرانی روی سن بخوانم، آن یک نفر شهرزاد سپانلوست.
سراغ شهرزاد سپانلو رفتیم، کسی که در این روزهای مسموم و ننگین موسیقی بانوان ایرانی هنوز هم کارهای متفاوتی ارائه می دهد، ابعاد ستاره ماندن را دارد و با شنیدن خبر انتشار آلبومش در 11 خرداد 89 ته دل مارا براستی که شاد کرده است.
عموما سعی بر این بود که گفت و گویم با او بالا و پایین زیادی داشته باشد، اما بواسطه ی روحیه ی آرامی که خانم سپانلو دارد به چندتا از سوالهایم با این دلیل که اینها جنجالی است و با این سوال ها راحت نیستم، خواستار حذف آن دسته از بحث های باب میل اینجانب شد!!! اما همین هم غنیمتی است تقدیمی، در فاصله تنها چند روز مانده به انتشار آلبوم چهارمش "یک روز" این گفت گو را به مخاطبانش تقدیم می کنیم...

موسیقی 360 : بهتره از اینجا شروع کنیم... شهرزاد سپانلو رو همه برای اولین بار با گروه سیلوئت شناختن، شاید واسه خیلی از طرفدارانت این سوال باشه که قبل از ورود به این گروه هم فعالیت هنری داشتی یا تو هم جزو خوانندگانی هستی که توسط شهبال شب پره کشف و به موسیقی ما معرفی شد؟
اگه منظورتون فعالیت هنری در حد کارهای دبیرستانی و دانشگاهی است، باید بگم بله، قبل از ورود به گروه سیلوئت در تمام برنامه های هنری – آموزشی، به انگلیسی می خواندم اما با گروه سیلوئت بود که برای نخستین بار خوانندگی به فارسی را شروع کردم.

موسیقی 360 : اگه اشتباه نکنم چیزی حدود سه سال با سیلوئت همکاری کردی و در این گروه کارهای کاملا متفاوت با چیزی که الان داری می خونی رو ارائه دادی. دلیل قطع این همکاری و فروپاشی سیلوئت چی بود؟
میان گروه های ایرانی، سیلوئت اولین گروه دختران خواننده بود. برخلاف نظر خیلی ها که معتقدند زنها نمی تونند با هم کار کنند، ما در محیطی دوستانه کار گروهی را به پیش می بردیم. البته وجود شهبال شب پره در سر و سامان دادن به کارمان و حضور فرزین فرهادی نقش اساسی را در شکل گرفتن گروه داشت. اولین کسی که از گروه سیلوئت با دوستی و احترام بیرون آمد، من بودم. دلیل اش هم این بود که حس می کردم این سبک موسیقی آن چیزی نیست که من به دنبالش هستم

موسیقی 360 : افرادی که موسیقی تورو به صورت جدی دنبال می کنند، در جریانند که توی خیلی از تراک هات از اشعار پدرت (محمد علی سپانلو) و همینطور مادرت (پرتوی نوری علا) استفاده کردی. استفاده از این اشعار صرفا به خاطر وابستگی فامیلی بوده یا نه باهاشون راحت تر ارتباط برقرار می کنی؟
انتخاب شعر از پدر و مادرم به همون دلیلی بود که سایر اشعار آلبوم ها را از سایر شعرا انتخاب کردم. اصولن من شعری را برای خوندن انتخاب می کنم که بتونم عمیقن با کلمات، معنای پشت آنها و محتوای شعر ارتباط ذهنی و عاطفی داشته باشم. من حال و هوای عاطفی شعرهای مادرم را دوست دارم و بخاطر نزدیکی با آنها با موفقیت، بسیاری از اشعارش را به زبان انگلیسی ترجمه کردم. حال و هوا و تم اجتماعی اشعار پدرم را هم خیلی دوست دارم.

موسیقی 360 : در دیگر کارهات هم دیدیم که بیشتر از ترانه سراها و شعرای زن، مثل زویا زاکاریان، پاکسیما و حتی فروغ فرخزاد قطعاتی رو اجرا کردی و حتی بعضی اوقات خودت هم دست به قلم شدی... دلیل اینکه از ترانه سرایان مرد ایران حالا غیر از پدرت، ما کم تر کاری ازت شنیدیم چی می تونه باشه؟
برای انتخاب شعر، من باید شعر را بپسندم، به جنسیت شاعرش هم کاری ندارم. البته طبیعی است که اگر دنبال شعری در زمینه های عاطفی، احساسی و شخصی به عنوان یک زن باشم، بسوی شعر یک شاعر زن بیشتر گرایش دارم. خوشبختانه امروزه با کم رنگ شدن نقش های سنتی و کلیشه ای برای زن و مرد، آن چه در زمینه شعر رخ داده، تازگی ی نوع نگاه شاعر به طبیعت، جامعه و انسان هست. به همین دلیل اگر خودم با شعر نوعی ارتباط فکری و عاطفی داشته باشم دیگه مهم نیست که شاعر زنه یا مرد. همانطور که گفتم اگر بتونم با ذهن و حس خودم با کلمات، فضا و محتوای شعر ارتباط برقرار کنم برایم کافی است.

موسیقی 360 : از فرزین فرهادی برامون بگو و اینکه توی هر سه البوم قبلی ات آهنگساز کارهات بوده و آیا غیر از تو با هنرمند دیگه ای هم کار می کنه یا نه؟
فرزین فرهادی، نویسنده، تنظیم کننده آهنگ ها و تهیه کننده موسیقی ی اکثر ترانه های منه. او با بسیاری از هنرمندان ایرانی و جهانی کار کرده و در جامعه موسیقی از اعتبار و احترام خاصی برخورداره. او در ساختن آهنگ های اکثر ترانه های من، در زمینه آهنگ ها، ترکیب بسیار زیبایی از موسیقی جاز و ساکسیفون را بکار میبره که حالتی از زیبایی و حسی از دلتنگی و اندوه (ناستالژی) نیز به آهنگ ها اضافه می کنه که مورد علاقه منه. به جز این ها، فرزین موزیسینی است که موسیقی را جدی می گیره به اون احترام می گذاره و به همین دلیل در قرار و مدارهای کاری بسیار دقیق و منظمه. وجود چنین خصوصیاتی در افراد، کار گروهی را آسان تر می کنه.

موسیقی 360 : کارهای پاپ که خب زیاد ازت شنیدیم،اما توچندتا کار هم ارائه کردی که موسیقی اش سمت موسیقی الکترونیک، پاپ راک و حتی جاز و فلامینگو هم رفته. دلیل این تغییر سبک ها چی بوده، آیا شهرزاد سپانلو به سبک مد نظرش توی موسیقی هنوز نرسیده؟
ببینید در هر کار هنری، تنوع وجود داره. اغلب در اثر استمرار در کار هست که هنرمند می تونه مُهر و نشون خودش را به کارهاش بزنه. تفاوت کارهای من هم واقعن تغییر سبک نیست. مثلن موسیقی من از سبک کلاسیک ایرانی، به موسیقی پاپ تغییر نکرده. من دوست دارم در همان چارچوب موسیقی پاپ، ترکیبی از صداهای مختلف را بکار ببرم و از سبک های گوناگونی مثل جاز، آهنگ های الکترونیکی، فلامینگو و غیره.. هم وام بگیرم. من از تلفیق صداها خوشم میآد و فکر می کنم این کار، زیبایی، هیجان و رنگ آمیزی جذابی به موسیقی میده. من خودم را محدود به همین ها نمی کنم؛ دوست دارم با موسیقی ای که زیبا و دلنشین هست بخونم، چه این که اون موسیقی دقیقن پاپ باشه یا نباشه.

موسیقی 360 : در آلبوم آخرت، چندتا تراک به زبان های انگلیسی و فرانسوی هم می شنویم. شاید بشه حدس زد پشت قضیه اجراهای ترانه به زبان های دیگه از طرف تو، یک تفکر بین المللی کردن موسیقی ات بوده... تا چه حد خودت رو توی این راه موفق دیدی؟
من از این آلبوم خیلی راضی ام. علت خواندن به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز این بود که من با آهنگسازی ایتالیایی – آمریکایی به نام جان پی یروو آشنا شدم که خیلی جذب صدای من شده بود. به همین دلیل وقتی پیشنهاد کرد که ترانه هایی به زبان هایی غیرفارسی بخونم و او آهنگ هایش را بسازد، بی آن که به بین المللی شدن فکر کنم، با خوشحالی قبول کردم. تجربه بسیار خوشآیندی بود. شاید در آینده باز هم به زبانهای غیرفارسی بخوانم. البته حالا که شما مطرح کردید ممکنه از این ببعد در باره بین المللی شدن هم فکر کنم!

موسیقی 360 : ما توی موسیقی بعد از انقلابمون کم تر خواننده ی زنی داشتیم که کارهای ماندگار یا قابل اعتنایی رو ارائه بده. نظر تو راجع به این قضیه چیه؟ آیا تو هم به این داستان معتقدی و اگه آره اشکال رو از کجا می بینی؟
بعد از انقلاب، هنر با سانسور شدید دولتی روبرو شد و به همین دلیل چند سالی دچار رکود شده بود. بویژه موسیقی و ندادن اجازه خواندن به زنان. جز چند بانوی خواننده قدیمی که در ایران در کنسرت هایی برای زنان می خونند، سایر خوانندگان زن ایرانی کسانی هستند که در خارج از ایران خونده اند. و متأسفانه موسیقی خارج از ایران، چه برای خواننده زن و چه مرد، برای سال های طولانی تکرار و تقلیدی از موسیقی پاپ گذشته ایران بود. با این وصف در میان همین کارها، ترانه های خوب با موسیقی های دلنشینی است که توجه مخاطب را جلب می کنه. شاید برای ارزش گذاری نهایی، احتیاج به زمان بیشتری داشته باشیم.

موسیقی 360 : شهرزاد، تو با کمپانی های مختلفی کار کردی، حتی من یه زمانی خاطرم هست به همراه همسرت ابتدا آلبومت رو هم توی همون کمپانی داشتید منتشر می کردید. جریان چی بود و چرا توی اون هدف به موفقیت نرسید؟
مشکلی که اکثر کارهای هنری بویژه کتاب یا سیدی باهاش روبروست، موضوع پخش و توزیع اثر و بازگشت هزینه ای است که مصرف آن شده. شما می تونید با موفقیت، اثری را تهیه و آن را پخش هم بکنید، اما هیچ ضمانتی برای برگشت هزینه ای که صرف کار شده نیست. البته الان در جامعه ایرانی، خیلی ها بر اساس ضابطه کار می کنند اما بهرحال کار پخش و توزیع، مثل یک حرفه و فن هست که باید اون رو بلد باشی. وگرنه مجبوری در کمپانی ات را ببندی.

موسیقی 360 : ما جلوتر دیدیم که با شرکت بم آهنگ هم همکاری کردی، شرکتی که بیشتر آلبوم های راک و موسیقی آلترناتیو ایران رو ساپورت و پخش می کنه. از این همکاری برامون بگو...
من خیلی خوشحال و خوش شانسم که با بابک خیاوچی مدیر بَم آهنگ پروداکشن، کار می کنم. در آغاز کارمون ایشون در ترویج موزیکم از طریق اینترنت، به من کمک میکرد، اما حالا درگیر جنبه های مختلف دیگری از موسیقی ام، از جمله امکان برگزاری کنسرت هایی در آینده نزدیک هم هست.

موسیقی 360 : خیلی ها معتقدند که موسیقی داخل ایران امروز به جایی رسیده که حتی از موسیقی موسوم به موسیقی لس آنجلسی، داره سبقت می گیره. آیا تو هم کارهای این بچه ها رو دنبال می کنی و نظرت راجع به کارهاشون چیه؟
من کار بچه های ایران رو، کارهای زیر زمینی و موسیقی های مدرنشون را تا آنجا که به دستم رسیده گوش کردم. گاهی کارهای خیلی خوبی توشون هست. با محدودیت ها و سانسورها و درگیری هایی که بچه های ایران داشتند، کارهای بعضیاشون خیلی خوبه.

موسیقی 360 : یه کم از حال و هوا و فضای آلبوم جدیدت برامون بگو و اینکه چه وقت و توسط کدام کمپانی این آلبوم رو ارائه میدی؟
آلبوم جدیدم رو به اسم "یک روز" خودم تهیه کردم و شرکت تاپ رکورد آن را پخش خواهد کرد. این آلبوم از تاریخ 25 ماه می از طریق اینترنت در دسترس علاقمندان خواهد بود و یک هفته بعد از آن در فروشگاه ها بفروش میرسه. من در این آلبوم، از اشعار شاعرانی استفاده کردم که همگی شان در ایران زندگی می کنند. جز کامبیز میرزائی که ساکن کاناداست. اکثر آهنگهای این آلبوم رو فرزین فرهادی ساخته و باید بگم هر دو از نتیجه این همکاری بسیار خوشحالیم. همچنین از آقای مهدی زنگنه و کامبیز میرزایی هم ۳ آهنگ در البوم هست.
در ضمن یک ترانه را همراه با خواننده محبوبم آقای فرامرز اصلانی اجرا کردم. من از وقتی که کوچیک بودم، از صدای اصلانی بی اندازه خوشم می آمد. در زیر و بم صداش یک احساس و عاطفه متفاوتی موج می زد که بی اختیار جلبش می شدم. و وقتی بزرگ شدم و خوانندگی را شروع کردم، همیشه دلم می خواست می تونستم با او یک ترانه دو صدایی بخونم. شانس داشتم که ایشون در کمال مهربانی خواسته منو پذیرفت. خوشحالم که هم آقای اصلانی و هم خودم از نتیجه کار بسیار راضی هستیم. موزیک ویدیوی این ترانه هم آماده پخش است

موسیقی 360 : ممنون شهرزاد جان. اگه حرف خاصی مونده که دوست داری بزنی ما در خدمتیم...
با سپاس فراوون از شما آقای کبیری، در همین جا می خوام بگم همیشه به یاد ایران و ایرانی ها هستم. بخصوص حالا که اکثر اشعار آلبوم "یک روز" را شاعران جوان ایرانی گفتن، حس می کنم به حال و هوای فکری و زندگی جوان های ایرانی نزدیک تر شدم. همینطور از همه کسانی که با این همه فاصله مکانی، به کارهام توجه دارند و همیشه و همیشه حمایتم کردن، صمیمانه تشکر میکنم. خوشحالم که چنین ارتباط نزدیک و پر احساسی را با مخاطبین خودم دارم. من قدر همه این نعمت ها رو می دونم و امیدوارم روزی همراه خانواده ام، در ایران، از نزدیک برای هموطنانم بخونم

با تشکر علی یزدانی جو

9 comments:

  1. مرسی زیاد
    عجب مصاحبه ی داغی بود
    خیلی خوب بود
    پس امروزم شهرزاد مصاحبه داره با امید ایران
    ممون که خبر دادی
    منم حتما آلبومو بدا که دسترسی داشتم به اورجینال سی دی حتما میخرم
    عکسشم خیلی ناز و ملیح افتاده
    دوسش دارم خیلی
    ممنون علی جان

    ReplyDelete
  2. tnxxxxxxxxx
    ali jun khaili aali bood mosahebeh merC ke gozashtiii
    hatman mosahebasham mibinam che khub
    manam hatman albumo tahieh mikonam shahrzad behtarin khanandeye zane irane mage misheh cd sho orginal nakharimmmmm
    az to ham tashkor mikonam bekhatere be rooz kardan webloget va etelaeate khubi ke be ma midi dooste aziz

    ReplyDelete
  3. من کل آلبمو گوش کردم بنظرمممم محشر بودن خیلی ترانها سنگین و شعرا همه با معنی خیلی لذت بخش بود مخصوصا ترانه ی کمک کن میتونم بگم یکی از بهترین اهنگ این آلبوم بود
    علی باور کن اگه تو ایران سی دی بود حتما میخریدم مگه دیوونم که نخرم ولی حالا در آینده حتما میخرممممم
    شهرزاد جان درود بر تو

    ReplyDelete
  4. albume "yek rooz" mitoonam begam behtarin albume shahrzad hast man ke ba hameh ahangha hal kardam faghat delam mikhad shahrzad yekam ye musice taghriban shad bekhooneh chon be sedash khaili miad

    ReplyDelete
  5. bah bah ajab mosahebeh khubi bood koli soeal va javab khosham miad ke ba shahrzad hameh mosahebeh mikonan chon midoonan cheghadar karesh herfehee hast
    man be in album az nomreh 20 hamoon 20 midammmm
    shahrzad binazirehhhh az nazare man

    ReplyDelete
  6. azizam tu axesh che masoom oftadeh che soorate mehrabooni in dokhtar dareh seda ghifaeh sabke mooseghi hameh perfect
    mosahebeh ham jaleb bood

    ReplyDelete
  7. sabko salighash tu ahang ru dast nadareh omidvaram rooz be rooz shahede movafaghiataye behtari az in khanandeh khub bashim

    ReplyDelete
  8. yadesh bekhair goruhe siluettt cheghadar bahash khatereh dashtammm
    shahrzad khanoom ham karesh doroste faghat concert kam mizareh
    ba ahangha in albumesh ham khaili hal kardam

    ReplyDelete
  9. علی من خیلی منتظر بود این مصاحبه پخش بشه ولی اصلا نشون نداد حالا باید ببینم تکرارشو میده

    ReplyDelete